Tik kaitinoši mums var šķist, kad kāds pasaka: ,,Es taču teicu, ka tā būs.” Un tik grūti ir atzīt, ka tā ir patiesība, ko otrs ir sacījis, un ka viņam ir taisnība. Taču pie taisnības bieži vien mēs nonākam tieši caur kļūdām. Kad ieraugām papriekš visu slikto un tikai tad secinām, ka tomēr vajadzēja darīt tā, kā ir sacīts. Taču dzīve ir pārāk īsa, lai nemitīgi izmēģinātu visu, par ko citi saka, ka tas nav nekas labs.
Liels bija pārsteigums, kad sievas, nākušas pie kapa, atrada to tukšu. Kādēļ gan viņām vajadzēja būt pārsteigtām tā, it kā viņas neko nebūtu dzirdējušas, ko Jēzus būtu mācījis? Tādēļ, ka pieņemt to, kas ir ticamāks mūsu cilvēciskajam prātam vai arī kas ir pašiem piedzīvots un redzēts, ir daudz vienkāršāk, bet to, kas nav pieredzēts un ko nav arī pieredzējis neviens mums pazīstams cilvēks, ir daudz grūtāk. Jēzus no nāves tika uzcēlis trīs cilvēkus – Sinagogas priekšnieka Jaira meitu, kādas atraitnes mirušo dēlu un savu draugu Lācaru. Šķiet, ka vajadzētu taču tam pārliecināt, ka augšāmcelšanās ir iespējama. Tomēr izrādījās, ka pat tas nebija pietiekami. Ir situācijas, kad mūsu loģika darbojas pret mums un apstrīd mūsu ticību. Mūsu pieredzētais vēl nav viss, kas šajā pasaulē pastāv. Tāpat kā tas, kas mums šķiet jauns, visbiežāk izrādās, ka nav nekas jauns.
Zīmīgs ir eņģeļu jautājums: ,,Ko jūs meklējat dzīvo pie mirušajiem?’’ Tieši tāpat arī, ja savus tuviniekus meklēsim kapos, tad veltīga ir mūsu kristīgā ticība – viņu tur sen jau vairs nav.
Eņģeļi tālāk saka: “Viņš nav šeit, bet ir augšāmcēlies. Pieminiet, ko Viņš jums runājis, vēl Galilejā būdams.’’ Vai gan nav tā, ka mēs bieži vien, paliekot nobriedušāki, atceramies, ko mums mācīja vecvecāki? Cik tas bija vērtīgi, cik tas bija īpaši. Pagājušajā piektdienā Stāķu skoliņā bija vecvecāku diena, zinu, ka tādas ir arī bērnudārzos. Tie ir tik jauki un svētīgi pasākumi un kopā laika pavadīšana. Un tad laiks tik ātri skrien, ka mums nešķiet tik būtiski, ko viņi mums māca, un tas škiet tik nemūsdienīgi un tik novecojuši. Bet, kad paši kļūstam vecāki, tad daudz ko atceramies, un vēl ir tik daudz, ko gribētos uzjautāt. Taču būs laiks, kad to vairs nevarēsim.
Jēzus arī zināja, ka mācekļi daudz ko nesapratīs, bet tik un tā viņiem to visu mācīja. Varētu teikt – kāda gan tam ir jēga, mācekļi noklausījās, pamāja ar galvu, bet, kad Kristus gāja uz krusta nāvi, tad pamuka kur kurais. Atceros, ka reiz dziedāju vienā skolotāju korī, kur diriģents kādā reizē bija ļoti dusmīgs par to, ka koris neizklausās tā, kā viņš vēlas, un viņš dusmās sacīja: “Tie, kuri no jums ir beiguši mūzikas skolu, aizejiet mājās un piespraudiet savas beigšanas apliecības pie sienas ar skavotāju un padomājiet, cik tas ir bezjēdzīgi, ka jūs vispār to mācījāties!”
Līdzīgi tā varētu sacīt par daudz ko dzīvē, ko esam mācījušies, taču nekad neesam to pielietojuši, un tādēļ, ka neesam to pielietojuši, esam to arī aizmirsuši. Varētu sacīt – kāda gan tad vispār tam ir jēga? Kāda jēga Jēzum bija mācīt mācekļus un tērēt ar viņiem diendienā 3 gadus? Jēga bija tāda, ka tad, kad Jēzus bija augšamcēlies un pats parādījies saviem mācekļiem, viņiem beidzot pielēca tas, ko Jēzus bija mācījis. Viņi savā ziņā bija daudz privileģētākā stāvoklī par mums, jo pieredzēja to savām acīm. Taču vai mēs visu to, ko esam redzējuši darām savus vecvecākus, protam to atkārtot un tagad varam mācīt saviem bērniem un mazbērniem? Atkarīgs no tā, cik nopietni mēs uz viņiem raudzījāmies un viņos klausījāmies, kad viņi to mācīja, un kas ne mazāk – cik no tā ir pierakstīts. Tieši tāpat arī mācekļi – tad, kad Jēzus aizgāja no zemes un sēdās pie Tēva labās rokas, tad viņiem bija atkal ,,jāceļ augšā’’ viss, ko no Jēzus viņi bija redzējuši un dzirdējuši, jāvelk ārā savi pieraksti, lai tagad uz to paskatītos ar pavisam citu skatījumu – gan uz notikumiem, kas bijuši, gan tiem, kas vēl nāks, gan arī kā Jēzus mācību pielietot ikdienā.
Eņģelis sacīja: ,,Pieminiet, ko Viņš jums runājis!” Tādēļ ir tik būtiski arī tas, ka Jēzus mācību kristieši savā starpā pārrunā. Ka nevis tikai noklausās dievkalpojumu un sprediķi, bet runā par to, ko Jēzus dara, no jauna to izceļ un aktualizē. Jēzus darbs un mācība noder katru mīļu dienu mūsu dzīvē. Kad mēs tā iedziļināmies un aizdomājamies par dienu, ko piedzīvojām, katrs mirklis, darbība un doma ir saistīta ar Dievu. Ne tādā nozīmē, ka mēs par Viņu nemitīgi runājam, tik labi tas nav, bet gan ka viss šajā mūsu laikā ir saistīts ar to, kā mēs attiecamies pret Dievu.
Tad, kad mēs no rīta pieceļamies, vai mēs ar Dievu sasveicināmies? Vai mums ir kaut mirklis mūsu ikdienā, kad mēs paceļam savas acis uz augšu un pieminam to, ka Dievs mūs redz un vēro mūsu sirdis? Mūsu skatiens uz augšu mums pašiem atgādina, ka mēs neesam šīs pasaules centrā.
Man kursos par aprūpi kāda lektore sacīja: “Mums dabiski ir jāpieņem tas, ka jebkurš, kurš ir piedzimis, arī nomirst.” Tik vienkārši. Un tā ir patiesība, tā ir kā normāla mūsu eksistences un dzīves rituma sastāvdaļa, nevis kaut kas īpašs. Tomēr Apustulis Pāvils vēstulē Korintiešu draudzei raksta: ,,Kā pēdējais ienaidnieks tiks iznīcināta nāve.’’ Tad kā tad īsti ir – normāla mūsu eksistences beigu sastāvdaļa vai ienaidnieks? Svētie Raksti mums atklāj, lai arī tas notiek, tomēr tas nav jāuztver kā pats par sevi saprotams. Un ja jau tas ir pats par sevi saprotams, tad kādēļ tas tomēr mums vienmēr tik ļoti sāp? Un Svētie Raksti mums saka pat vēļ kaut ko vairāk un kaut ko vēl pārsteidzošāku: tad, kad Dievs radīja pasauli un cilvēkus, nāve kā tāda pat nebija ieplānota, nebija domāts, ka cilvēki mirs.
Tomēr nāve sākās, tā sākās ar grēku, ar nepaklausību, kad Ādams un Ieva čūskas jeb velna kārdināti nepaklausīja Dievam un ēda no Dzīvības koka, no kura Dievs bija aizliedzis ēst. Dzīvība no tā laika tika ievainota. Un no tā brīža notika tas, kas varēja arī nenotikt, – cilvēki palika par mirstīgiem. Nāvi nevajag nekad romantizēt, vai tā būtu varoņa nāve vai neģēļa nāve, pati nāve nav nekas skaists, drīzāk dzīve, kas nodzīvota godājami un dievbījīgi, ir skaista. Taču Kristus augšāmcēlās un cels augšām arī visus mūs. Jēzus saka: ,,Patiesi, patiesi es jums saku: kas manus vārdus dzird un tic viņam, kas mani ir sūtījis, tam ir mūžīgā dzīvība un tas nenāk tiesā, bet no nāves ir pārgājis dzīvībā.’’
Kristus trīs gados atdzīvināja trīs cilvēkus. Tomēr tas vēl nebija tas pats, kas augšāmcēlās. Jo šis vārds latviski un ne tikai latviski, izsaka to, ka kāds ir uz augšu celts, Viņš vairs nedzīvo šai pasaulei, Viņš vairs nevēlas šeit palikt un Viņam vairs nav ievainojama un mirstīga miesa.
Kristus arī saka: ,,Tie vairs nevar nomirt, jo ir līdzīgi eņģeļiem…’’ (Lk. 20:36)
Vai tu vēlētos būt līdzīgs eņģelim? Es vēlētos – es vēlētos būt bez grēka un sliktas pagātnes. Bez visa sliktā, ko esmu runājis, domājis un darījis. Un tas ir iespējams – gan man, gan tev.
Jēzus saka: ,,Mana Tēva griba ir, lai ikvienam, kas skata Dēlu un tic viņam, būtu mūžīgā dzīvība, un es to augšāmcelšu pastarā dienā.” Skatīt Dēlu nozīmē neapstāties pie Jēzus tukšā kapa, bet Viņu meklēt un satikt – lūgšanās, dievkalpojumos, Viņā vārdā, kā eņģelis sacījis: ,,Pieminiet, ko Viņš jums runājis!’’ Jēzus uz mums runā caur savu vārdu. To es redzu, cik tas ir dzīvs, kā tas pieskaras cilvēku sirdīm dievnamos, pansionātos, uz gultas gulošiem cilvēkiem, ievainotajiem, grūtsirdīgajiem un dzīves lauztajiem, un tiem, kas vēl tikko bija bezcerībā. Tāpat kā nāvi ļaunumu un grēku mēs nedrīkstam uzskatīt pašu par sevi saprotamu, tāpat arī Jēzus uzvaru pār nāvi, grēku piedošanu un Viņa vārdus, ko Viņš runājis.
Kristus augšāmcelšanās notikums padarīja visas nākamās paaudzes par Kristus sekotājiem. Tas bija kaut kas tik īsts, cik vien īsts var būt, tas lika saprast, ka viss, ko Jēzus tika mācījis, bija ar jēgu un piepildījumu priekš tiem, kas Viņu redzēja vaigu vaigā un dzirdēja, un visām iepriekšējām paaudzēm, un tām, kas vēl tikai dzims. Daudzi cilvēki šodien seko viltus ziņām, bildēm, video. Kā gan mācekļi un pēc tam nākamās paaudzes līdz pat mūsu laikam spēj ticēt tam, kas nav nofilmēts vai nofotografēts? Atbilde ir viena – tie, kas to bija pieredzējuši, bija ar tik lielu ticību, ka spēja to līdz cilvēkiem aiznest. Protams, ne visi ticēja, ko Jēzus sacīja, ne visi ticēja, ko mācekļi pēc tam sludināja tālāk, un ne visi tic šodien. Ticība uz augšāmcelto Kristu nav pati par sevi saprotama lieta, un mēs par to nedrīkstam dzīvot ilūzijās. Tā nedrīkst kļūt pati par sevi saprotama pat tiem, kuri jau dzīvo kristīgajā ticībā no bērna kājas. Ja tas kļūs tev kā pats par sevi saprotams, tad kādēļ gan lai vēl kāds pievērstos šai pašsaprotamai vēstij? Tai katru reizi vajag, pirmkārt, jau tevi pārsteigt. Augšāmcelšanās vēstij katrās Lieldienās vajag tevi saviļņot, un tavai sirdi katru reizi no jauna vajag slavēt Dievu par šo uzvaru pār nāvi!
Jāņa Evaņģēlija 20. nodaļā ir rakstīts: ,,Vēl daudzas citas zīmes Jēzus darīja savu mācekļu priekšā, par kurām šajā grāmatā nav rakstīts. Bet šīs ir rakstītas, lai jūs ticētu, ka Jēzus ir Kristus, Dieva Dēls, un lai jums, kas ticat, būtu dzīvība viņa vārdā.’’ Augšāmcelšanās ir lielākā mūžīgās dzīvības zīme, un to mēs šodien svinam, ka Jēzus uzvara tādējādi ir kļuvusi uzvara mums visiem! Kristus ir augšāmcēlies! Patiesi augšāmcēlies!
Gulbenes luterāņu mācītājs Ilgvars Matīss