Sprediķis 28.09.2025
,,Bija kāds bagāts vīrs, kas tērpās purpurā un smalka lina drānās un lepni dzīroja ik dienas. Bet viņa durvju priekšā gulēja kāds ar vātīm klāts nabags, vārdā Lācars. Tas kāroja ēst to, kas krita no bagātnieka galda, bet tikai suņi nāca un laizīja viņa vātis. Un notika, ka nabagais nomira un eņģeļi viņu aiznesa Ābrahāma klēpī. Arī bagātais nomira un tika apglabāts. Ellē, ciezdams mocības, viņš pacēla acis un no tālienes redzēja Ābrahāmu un viņa klēpī Lācaru. Un viņš sauca: tēvs Ābrahām, apžēlojies par mani un atsūti Lācaru, lai viņš iemērc pirksta galu ūdenī un atvēsina manu mēli, jo es ciešu mokas šajās liesmās. Bet Ābrahāms sacīja: dēls, atceries, ka tu visu labo saņēmi savā dzīvē, tāpat kā Lācars visu slikto; tagad viņš šeit gūst iepriecinājumu, bet tu ciet mokas. Turklāt starp mums un jums ir nolikts liels bezdibenis, lai tie, kas gribētu pāriet no šejienes pie jums, to nevarētu, nedz arī no turienes pie mums. Tad tas sacīja: es tevi lūdzu, tēvs, sūti viņu uz mana tēva namu, jo man ir pieci brāļi; lai viņš tos brīdina, ka arī viņi nenonāk šajā mocību vietā. Bet Ābrahāms atbildēja: viņiem ir Mozus un pravieši – lai viņi tiem klausa. Tad viņš teica: nē, tēvs Ābrahām! Ja vien kāds no mirušajiem dotos pie viņiem, tie atgrieztos no grēkiem. Bet Ābrahāms sacīja: ja viņi neklausa Mozu un praviešus, viņi neticēs, pat ja kāds no mirušajiem augšāmceltos.” (Lk. 16:19-31)
Labdien brāļi un māsas Kristū!
Jēzus izmanto šādā līdzībā krasi pretējus tēlus, tomēr tiem ir arī kaut kas kopīgs. Ne viens, ne otrs nestrādāja. Bet viens no tiem gulēja zem klajas debess, kā jau bezpajumtnieks un otrs iekšā namā. Vienam nebija nekā, ko ēst, bet otram bija visa pa pilnam. Tomēr abu dienas aizritēja zināmā rutīnā – Lācaram diena pagāja gaidot ēdiena druskas, bet otram skaisti ģērbjoties, un katru dienu dzīrojot. Kā vienam, tā otram dzīvē nekas nemainījās. Tomēr viens nonāca Debesīs un otrs – ellē.
Jēzus mums attēlo tikai vienu dzīves mirkli, bet katram no viņiem ir savs stāsts, kā viņi pie tā nonāca. Arī mēs pie cilvēkiem bieži vien redzam šī brīža mirkli, bet nezinām cilvēka pagātni. Spriežot pēc Jēzus apraksta par Lācara vātīm – mēs varam domāt, ka šim cilvēkam bija kāda ādas slimība. Un dēļ šīs slimības viņš nevarēja dabūt darbu. Acīmredzot, viņam nebija arī tuvinieku, kuri viņu pabalstītu, jo tad viņš negulētu ar tādu pazemojumu pie bagātā nama durvīm. Jēzus ar šo līdzību mūs aicina domāt. Mēs bieži vien izdarām savus spriedumus, un tik bieži tie izrādās aplami. Šis Lācars bija tāds kā dzīves pabērns. Nesen es arī satiku šādu dzīves pabērnu, kad uzņēmu mašīnā kādu pusmūža sievieti ar invaliditāti, kurai bija arī kādas slimības no dzimšanas, bet kurai vairs šeit nebija neviena tuvinieka, citi bija ārzemēs, citi miruši, vēl citi – norobežojās. Un viņa devās ceļā pie kādas tantes, cerēdama, ka viņai atļaus palikt tur pa nakti, jo viņai nebija pastāvīgas vietas, kur dzīvot. Vienīgais, no kā viņa dzīvoja, bija no žēlastības, viņai katra diena bija meklēt, kur palikt, kādam lūgt. Jā, viņa bija no cilvēkiem, kurus mēdz saukt par cilvēkiem ar īpašām vajadzībām vai funkcionāla rakstura traucējumiem vai vēl kā savādāk. Un jā, viņa kaut ko noteikti varētu darīt, bet arī tur viņai būtu vajadzīga liela palīdzība un atbalsts saprast, kā un ko.
Es domāju, ka tieši šeit Jēzus šo līdzību vairāk saista ar paļaušanos. Nabaga Lācaram nebija nekā, vienīgais, uz ko viņš cerēja, bija žēlastība. Dieva žēlastība, bagātnieka žēlastība, garāmgājēja žēlastība, pat suņu žēlastība, kuri laizot viņa vātis remdēja viņa sāpes. Savukārt bagātniekam nevajadzēja žēlastību ne no viena. Viņam nebija ne jausmas, kas ir žēlastība, jo viņam viss bija. Un patiesi – daudz patīkamāk taču ir būt tam, kurš dod, nevis tam, kurš lūdz. Patiesībā viņam vajadzēja žēlastību, tikai viņš to nezināja – viņam vajadzēja to no Dieva par saviem grēkiem, par savu izlaidību un slinkumu, par savu skopumu un varbūt vēl daudz ko citu, bet viņš to nezināja un nesaprata.
Taču Lācaram, šim brūcēm noklātajam bezpajumtniekam žēlastība bija viss, kas viņam bija, jo viņam nebija nekā redzama, uz ko paļauties – ne veselības, ne pajumte, ne ēdiena, ne naudas, ne tuvinieku – nekā, bet tikai žēlastība. Jā, arī tiem, kuriem šodien no mums ir kaut kas stabils mūsu dzīvē – alga vai pensija, kādi pastāvīgi ienākumi, vieta, kur dzīvot, draugi un cilvēki blakus, tas ir labi. Bet tāda diena, kad ir jālūdz žēlastība, var pienākt kādā brīdī, kuru tu negaidi. Kaut kas var notikt tāds, ko tu nevari paredzēt. Ja tu šobrīd vari būt tāds, kuram nav jālūdz no citiem, bet kurš var dot, tad arī dod.
Jēzus šos divus tēlus nostāda šajā līdzībā arī kā pretmetus, lai parādītu, ka vienam no šiem cilvēkiem bija ārkārtīgi daudz ko dot, tik daudz, ka viņš varēja dzīrot un dzīrot katru dienu. Tik daudz dzīrot, ka, iespējams, priekš viņa tas bija tas veids, kā aizmirsties, kā nedomāt par to, ka beidzot būtu jādomā un jāsāk kaut ko darīt, kaut ko mainīt. Tomēr viņš to tik ilgi atlika, ka pienāca nāves diena, un bija par vēlu. Tā ir ar lietām, kuras atliekam, var pienākt diena, kad ir par vēlu.
Kā atklājās tālāk līdzībā, tad šim bagātajam vīram bija vēl pieci brāļi, kurus viņš pat no elles mokām, tajās pats nonākdams, gribētu brīdināt, tomēr to nevar. Cik daudzi, šobrīd nonākdami ellē, iespējams kliegtu ,,lūdziet Dievam piedošanu, kamēr vēl varat, atkāpieties no grēkiem, kamēr vēl varat, vērsiet skatus uz Jēzu, kamēr vēl varat’’, bet tas nav iespējams. Taču līdzība noslēdzas ar vārdiem: ,,ja viņi neklausa Mozu un praviešus, viņi neticēs, pat ja kāds no mirušajiem augšāmceltos’’ – un patiešām – Jēzus augšāmcēlās un joprojām tik daudzi cilvēki netic.
Nabaga Lācars visu slikto saņēma dzīvē, bet tagad guva svētlaimi. Bagātais otrādi – visu saņēma šajā dzīvē, bet tagad cieta mokas.
Dievs no mums neprasa būt nabagiem un lūgt žēlastības dāvanas jeb kļūt no tādiem, kam kaut kas ir par tādiem, kam nekā nav. Gluži otrādi – Dieva vārds mums saka, ka ,,strādnieks ir savas algas cienīgs’’. Bet Dievs mūs aicina ieraudzīt, ka katrs var nonākt tādā situācijā, kad ir jālūdz palīdzība un nenoraidīt ikvienu cilvēku, kurš lūdz palīdzību.
Un ieraudzīt to, ka ja tev šobrīd viss ir, tad tomēr tas nav tikai no tava darba, tava talanta, bet arī no žēlastības, kas tev ir dota no Dieva. Tādēļ palīdzi citiem, kamēr tu vari, negaidi to brīdi, kad tu uzzināsi, ko nozīmē palīdzēt tikai caur to, kad tev pašam tev vajadzēs palīdzību.
Arī apustulis Pāvils mācīja vēstulē Timotejam: ,,…dievbijība pati par sevi jau ir liela bagātība. Bet liels ieguvums ir dievbijība ar pieticību: 7jo mēs neko neesam ienesuši šajā pasaulē un neko nevaram arī iznest.’’ (1Tim. 6:5-7)
Kristus nāca uz šo pasauli palīdzēt mums visiem, kaut Viņam viss pieder un nekā no mums nevajag. Mums visiem vajag Kungu Jēzu Kristu, bagātiem, nabagiem – visiem, jo Viņam ir tas, ko mēs neviens nevaram pats nopelnīt un nopirkt, un tā ir grēku piedošana. Tādēļ pa īstam dzīvot, nenozīmē, pilnīgi visu izbaudīt savā dzīvē, bet gan piedzīvot, kas ir Dieva žēlastība. Jā, to pat nav tik vienkārši formulēt un izstāstīt, bet tieši piedzīvot to var un vajag. Tie, kam klājas grūtāk, tiem vārds žēlastība ir pieņemamāks, bet kristiešiem tas ir ne tikai pieņemams, bet vārds, bez kura nevar dzīvot, nomirt un augšāmcelties. Ne velti tas Bībelē ir minēts 130 reižu. Vārds, kas mums ir tik salds un mīļš. Tiem, kuri to nepazīst, tas šķiet atbaidošs, rūgts un derdzīgs, viņi to vēl nevēlas saprast, ne pieņemt, ne pat izteikt, jo ,,es taču visu varu sasniegt pats’’. Bet vajadzīgs tas ir visiem – jā pat pasaules visvarenākajiem, visbagātakajiem, ir nepieciešamais šis mīļais Kristus Vārds, kas ir žēlastība. Kaut agrāk mēs to visi spētu aptvert!
ĀMEN.