19.01.2025
Mācītāja ILGVARA MATĪSA sprediķis.
,,Trešajā dienā bija kāzas Galilejas Kānā, un Jēzus māte bija tur. Arī Jēzu un viņa mācekļus uzaicināja uz kāzām. Kad pietrūka vīna, Jēzus māte viņam sacīja: “Tiem nav vīna.” Tad Jēzus viņai atbildēja: “Sieviete, kāda man daļa par to? Mana stunda vēl nav atnākusi.” Viņa māte sacīja kalpotājiem: “Ko vien viņš jums saka, to dariet!” Tur bija nolikti seši akmens trauki ūdenim, pēc jūdu šķīstīšanās paražas, katrs no tiem divi vai trīs mēru tilpumā. Jēzus viņiem sacīja: “Piepildiet traukus ar ūdeni!” Un viņi tos piepildīja līdz pat malai. Tad viņš tiem sacīja: “Tagad smeliet un nesiet mielasta pārraugam.” Un viņi to aiznesa. Kad mielasta pārraugs bija nobaudījis ūdeni, kas bija tapis par vīnu, – viņš nezināja, no kurienes tas ir, bet kalpotāji, kas ūdeni bija smēluši, to zināja, – tad mielasta pārraugs sauc līgavaini un viņam sacīja: “Ikviens cilvēks vispirms liek priekšā labo vīnu, un, kad viesi ieskurbuši, tad sliktāko, bet tu esi pataupījis labo vīnu līdz šim.” Tā Galilejas Kānā Jēzus sāka darīt zīmes, atklādams savu godību, un viņa mācekļi ticēja viņam.’’ (Jņ. 2:1-11)
Labdien, mīļā draudze! Vai esat kādreiz sajutušies tā, it kā esat aizgājuši tur, kur jums nevajadzēja doties? Ka piedalāties tur, kur nevajadzēja jums būt? Vai ka esat tādā sabiedrībā, kur jūtaties lieks? Iespējams, ka arī Jēzus mācekļi tā jutās. Līdz ko viņi ar Jēzu ieradās kāzās, tā beidzās vīns. Tas, ka beidzas vīns, varētu šķist mums kā kristiešiem ne tā lielākā nelaime. Var arī iztikt bez alkohola. Taču šeit nebija runa tikai par pašu vīnu, bet gan tā beigšanās bija kā slikta zīme. Tas nostādīja kāzu rīkotājus ārkārtīgi nelāgā situācijā, un līdz ar to arī jauno pāri, it kā neprastu rūpēties par svinību norisi, par viesiem, vai it kā tas liecinātu par viņu skopumu. Vēl kā slikta zīme tas varētu izskatīties tādā ziņā, ka vīns tomēr simbolizēja prieku un laimi laulībā, līdz ar to, tā beigšanos varēja tiešām visi uztvert ar satraukumu un mulsumu.
Taču Jēzum ar vīnu bija kāds plāns; Viņš vēlējās iedibināt Svēto Vakarēdienu, lai ticīgie ļaudis varētu saņemt Viņu pašu - caur konsekrēto vīnu saņemt Viņa paša asinis. Bet tam vēl laiks nebija pienācis. Tādēļ Jēzus saka: ,,kāda daļa man gar to? Mana stunda vēl nav nākusi.’’ Jēzus nāca liela mērķa vārdā, Viņš nenāca, lai darītu tādus brīnumus, kā burvju fejas kādās pasakās. To varētu salīdzināt situāciju, kad mums ledusskapī beidzies ēdiens un mēs nevēlētos iet uz veikalu, bet lūgtu Jēzum radīt klāt ēdienu, lai nebūtu jāiet uz veikalu un lai dzīve būtu ticīgajiem ērtāka un vieglāka. Jēzus nenāca veikt šādus uzdevumus, kaut arī to spētu.
Māte saprata Jēzus vārdus. Un tomēr Viņa mīlestībā uz Mariju bija kas tāds, ka Marija pieņēma, ka Viņš kaut ko darīs, kaut arī vēl nezināja, tieši ko. Jēzus izdarīja izņēmumu, mīlestībās dēļ uz savu māti, kura kalpoja šajās kāzās un laulību dēļ kā tādu. Jo laulības, kas bija Dieva iedibinātas nedrīkstēja būt brīdis, kad cilvēki ir satraukušies un bēdīgi.
Vīns laulībās, kā prieka un laimes simbols. Ar ko tas saistās mums? Iespējams, ka ar sāpēm un asinīm, ar Jēzus nāvi. Tomēr tas vēl nav viss, jo Jēzus taču vēlas, lai mēs esam priecīgi par to, ka Viņš mūs pestīja caur savu nāvi. Jēzus noteikti nevēlas, lai mēs, saņēmuši Svēto Vakarēdienu, būtu skumīgi un nelaimīgi.
Vai mēs baznīcā jūtamies laimīgi, starp citiem brāļiem un māsām Kristū? Jā, neviens šeit nav pilnīgs un perfekts, un tomēr mēs esam viens ar otru un Dievs ir ar mums, vai gan tad ir kāds nopietns iemesls būt nelaimīgam.
Gluži kā ūdeni vīnā Jēzus pārvērš, tā arī mūsu skumjas Jēzus vērš priekā. Būs atkal citas skumjas un atkal Jēzus tās pārvērtīs, nākošajā nedēļā atkal būs kādas skumjas un arī tās Jēzus nāks pārvērst. Tādejādi tas nav tikai viens mirklis vai viena diena, bet Jēzus mūs pārvērš nemitīgi, tādēļ Viņš mums ir vajadzīgs katrai dienai.
Tādēļ Jēzus arī saka: ,,Nezūdieties par rītdienu, jo rītdiena pati par sevi parūpēsies; katrai dienai pietiek savu bēdu.’’ (Mt. 6:34). Ne tādā nozīmē, ka mums nebūtu jāparūpējas arī par to, piemēram, lai rītdienai pietiktu malkas un ēdiena, bet gan tādā nozīmē. Ka nav vēl vērts skumt par rītdienu, jo Jēzus ir gan šodien, un Viņš pārvērš tevi un tavas skumjas priekā, gan Viņš nepazudīs nekur arī rītdien.
Viena no tāda taupīga cilvēka pazīmēm ir tāda, ka Viņš cenšas paņemt visu, ko vien var. Reiz to piedzīvoju Turcijā. Ievēroju, ka naktsmītnes ēstuvē kādi tūristi no austrumu kaimiņzemes uzliek tik lielas porcijas, ka vispār to nav iespējams nekādā veidā apēst. To drīkstēja darīt, jo tur bija jāmaksā visiem viņa cena un nebija nekas ierobežots. Tomēr rezultātā tik ļoti cilvēkiem ir kārdinājums pārspīlēt. Sevišķi jau tad, ja viņš mājās nav redzējis tādus ēdienus. Beigu beigās lielākā daļa no dažu cilvēku paplātēm, tik vienkārši iemests atkritumos. Tas man liek domāt par to, ka cilvēki bieži vien vēlas paņemt to, ko var paņemt par nākošajām dienām, kaut arī nākošajās dienās būs atkal kas cits.
Jēzus vēlas, lai mēs būtu ar Viņu katru dienu, Viņš visu var pārvērst katru dienu. Ir kārdinājums saņemt Viņa klātbūtni svētdienā priekš visas nedēļas, taču Viņš vēlas būt ar tevi kopā arī pārējās sešas dienas. Mēs katru svētdienu atzīmējam savā ziņā Augšāmcelšanos dienu, jo svētdiena ir nedēļas pirmā diena un visas konfesijas, izņemot Septītās dienas adventistus, atzīmē svētdienu kā centrālo dievkalpojuma dienu. Bet tas nenozīmē, ka Jēzus ir miris pārējās sešas dienas.
Rītdien tev būs kādas skumjas, bet arī rītdien tu meklēsi Jēzu un Viņš būs atrodams.
,,Kad mielasta pārraugs bija nobaudījis ūdeni, kas bija tapis par vīnu, – viņš nezināja, no kurienes tas ir, bet kalpotāji, kas ūdeni bija smēluši, to zināja, – tad mielasta pārraugs sauc līgavaini un viņam sacīja: “Ikviens cilvēks vispirms liek priekšā labo vīnu, un, kad viesi ieskurbuši, tad sliktāko, bet tu esi pataupījis labo vīnu līdz šim.’’
Vai mēs spējam paši ticēt tam, ka labākais ir priekšā? Apustulis Pāvils vēstulē Filipiešiem raksta: ,,Brāļi, es vēl nedomāju, ka pats būtu to satvēris, bet vienu gan - aizmirsdams to, kas aiz manis, stiepdamies pēc tā, kas priekšā, es dzenos pretim mērķim, goda balvai - Dieva debesu aicinājumam Kristū Jēzū.’’ (Flp. 3:13-14)
Vakardien, tieši pretim mūsu dievnamam, gāja kāds ļoti piedzēries jauns cilvēks. Viņš bija tik piedzēries, ka nespēja noturēties uz trotuāra un sāka streipuļot pa brauktuvi, līdz nostiepās garšļaukus uz tās. Automašīnas dabūja stāties, un tas bija tikai brīnums, ka viņam neviena automašīna neuzbrauca. Es piezvanīju uz 112, lai atbrauktu palīdzība, un šis cilvēks neapdraudētu sevi un citus, viņš bija arī sasities, bija uz galvas daudz zilumu. Tā es ar viņu vēl arī parunājos, kamēr gaidīju palīdzību. Neko daudz no viņa, protams nevarēja saprast, bet darīju zināmu, ka es gribētu viņam palīdzēt. Sacīju arī to, ka esmu izsaucis palīdzību, bet viņš par to nebija īpaši priecīgs, un jautāja, kādēļ es to darīju. Es sacīju, ka uztraucos par to, ka viņu kāds nenobrauc. Viņš man pavisam rupji atbildēja: ,,A man vienalga’’. Līdz kam vajag nonākt, lai būtu vienalga, vai tevi nobrauc automašīna?? Pat ja esi dzīvē savārījis ziepes, pat ja esi pieļāvis kļūdas, pat ja esi daudz ko pazaudējis, nedrīkst būt vienalga. Un tas kristietim ir dots, ka viņš saprot, ka lai arī viņš ir darījis kaut ko nepareizi, tomēr Dievs var piedot un labākais vēl ir priekšā.
Kad mēs paliekam vecāki, un vairāk pieķeras dažādas kaites un arī fiziski nevaram izdarīt tās lietas vairs, ko jaunībā, tad ir kārdinājums domāt, ka viss labākais mūsu dzīvē jau ir pagājis. Bet gluži kā šajā notikumā, kur labāko vīnu viesi saņēma vēlāk, tā arī Jēzus labāko mums vēl tikai dos. Kāds mācītājs vienmēr ļaudis iedrošināja tieši šādā veidā. Tad, ka viņu pasauca aizlūgt pie slimnieka gultas, vienmēr viņiem sacīja ,,labākais tev ir vēl priekšā’’. Cilvēks izveseļojās un patiešām priecājās, jo nākošajā dienā, kurā viņš jutās daudz labāks, bija patiešām labāka, nekā iepriekšējā. Taču mācītājs gāja arī pie kāda slimnieka gultas, kurš bija slims uz nāvi. Un arī viņam mācītājs sacīja: ,,labākais tev vēl ir priekšā’’. Un patiešām ticīgam cilvēkam tā arī ir, jo viņš šo dzīvi pabeidz, iespējams kādā smagā slimībā un sāpēs, taču augšāmcelsies bez sāpēm un slimībām, Dieva klātbūtnē būs un mūžīgu laimi piedzīvos.
Šodienas lasījumā no pravieša Jesajas grāmatas, ir rakstīts; ,,Tevi vairs nesauks: Atstātā, nedz tavu zemi: Tuksnesis, bet tevi sauks: Pie kā Man labs prāts un tavu zemi: Salaulātā. Jo Tam Kungam būs labs prāts pie tevis, un tava zeme būs it kā salaulāta ar Viņu.’’ Jes. 62:4 To es saprotu, kā rakstītu par ticīgo tautu, par baznīcu, jo Bībelē daudzkārtīgi baznīca ir salīdzināta ar līgavu un Kristus ar līgavaini. Pravietis to raksta par nākotni, jo viss labākais ir vēl priekšā. Taču lai mēs to piedzīvotu, pie Kristus mums jāturas jau tagad. Lai Dievs mums uz to palīdz, ka nav ne dienas, kad par Viņu aizmirstam, kad nelūdzam un ticību pametam novārtā. Tieši otrādi - lai Jēzus Kristus Vārds mums arvien ir pirmajā vietā, jo tas ir mūsu glābšanas Vārds! ĀMEN